The Philippines - Reisverslag uit Bohol, Filipijnen van Marla Spekhorst - WaarBenJij.nu The Philippines - Reisverslag uit Bohol, Filipijnen van Marla Spekhorst - WaarBenJij.nu

The Philippines

Door: Marla

Blijf op de hoogte en volg Marla

22 April 2015 | Filipijnen, Bohol

Zo, dat is weer even geleden.. Laten we het er maar op houden dat de WiFi erg slecht was en dat ik het blog daarom niet kon bijwerken. Ik ga gewoon verder bij waar ik was gebleven. Tien dagen geleden (zondag de twaalfde) zijn we van Siem reap (Cambodja) naar Manila (Filipijnen) gevlogen. Onze vlucht had een uurtje vertraging maar verder was het een fijne vlucht, hij duurde ongeveer 3 uur. Toen we in Manila aankwamen was het 2 uur 's ochtens, een uur later dan in Cambodja, zes uur later dan in Nederland. Het vliegveld van Manila is het meest chaotische vliegveld waar ik ooit geweest ben. We kwamen uit het vliegtuig en na twintig minuten door een gang gelopen te hebben, kwamen we bij een controle waarbij we een briefje moesten inleveren waar we ondertekend hadden dat we geen ziektes hebben. Trouwens, Om half 8 zou het vliegtuig vertrekken naar Tagbillaran. Toen moesten we weer door de paspoortcontrole en volgens hun moesten we door naar gate vier waar we moesten wachten op een busje die ons zou brengen naar het vliegtuig. Daar hebben we Tot half 6 gewacht en toen bracht een man ons met Een bus ons naar een andere gate, zooo onduidelijk was het aangezien wij dachten dat we al bij de goede gate zaten. Nou toen we daar aankwamen hebben we nog een paar uur gewacht want ook dit vliegtuig had een uur vertraging. Gelukkig was het maar anderhalf uur vliegen. Het vliegveld in Tagbilaran was een stuk overzichtelijker, veel kleiner ook. Buiten stonden er tig tuktuk mannetjes die ons wouden wegbrengen. Er was er een bij die wel een goedkoop resort wist te vinden aan zee, dus dat leek ons wel wat. Na drie kwartier rijden in een tuktuk die eigenlijk net groot genoeg was voor één persoon kwamen we aan bij het alona beach bungalow resort. Hier konden we een bungalow huren voor 18 euro per nacht (met z'n tweeën) zonder airco en alleen koud water. Tot dan hebben we altijd airco op onze kamer gehad, dus het was wel een beetje wennen alleen met ventilator. Het was toen 11 uur 's ochtens en we hadden nauwelijks geslapen op het vliegveld dus ik heb toen eerst even bijgeslapen (jerro weer niet natuurlijk, die kan makkelijk een paar dagen zonder slaap is gebleken). Rond twee uur zijn we naar het strand gelopen, de weg erheen was nogal lelijk met vuilnis en planken langs de weg enzo maar na 1 minuut lopen was je al op het strand. Daar was het prachtig: wit zand strand, Turquoise zee en haast een privé strand. Hier zijn we lekker gaan snorkelen. Zo helder water heb je hier, en overal vissen en gekleurde zeesterren zo groot als mijn onderarm. Echt bijzonder. Toen we terugliepen sprak een man ons aan of we de dag erop een eiland trip wouden doen. We zouden dan om 6 uur sochtens wegvaren met de boot zodat we dolfijnen konden zien, dan doorvaren naar een eiland waar we schildpadden konden zien en nog een ander eiland dat ook mooi scheen te zijn. Dit leek ons heel leuk. Hij vroeg eerst 30 euro voor met z'n tweeën maar uiteindelijk hebben we het voor 10 euro voor elkaar gekregen. Dus dinsdag ging de wekker om half 6, opstaan was moeilijk haha. We zaten met z'n elven op een boot, niet bepaald comfortabel en super lawaaierig maar dat was het allemaal waard want die dolfijnen waren geweldig! We hebben er een stuk of 30 gezien, super mooi. Toen vaarden we door naar een eiland waar we met de schildpadden konden zwemmen. Voor 4 euro bracht een man ons twee met een kajak naar de schildpadden. Blijkbaar zwemmem ze altijd op een plek want hij wist precies waar hij zijn moest. Dit was echt geweldig, meest bijzondere ervaring tot nu toe denk ik. Het water was super helder, we zaten zo diep maar konden gewoon de bodem zien. Duurde niet lang voordat de kajakman de eerste schildpad gespot had. Wat een prachtige beesten zijn dat zeg. We hebben hele grote gezien, maar ook baby schildpadjes en overal vissen en koraal. We zijn nog twee uur op dit eiland gebleven en toen zijn we verder gevaren naar Virgin island, een prachtig onbewoond eiland. Hier zijn we een half uurtje gebleven want er was verder niet veel te zien. Toen zijn we weer teruggevaren naar ons strand. Woensdag hebben we een scooter gehuurd om in Tagbilaran geld op te nemen, bij ons om de hoek zat ook een pinautomaat maar daar konden we max 100 opnemen en omdat we telkens 4 euro betalen als we geld opnemen was dat niet zo handig. Dus na drie kwartier rijden kwamen we aan bij een super groot winkelcentrum. Hier hebben we geld opgenomen en zijn we de rest van de dag wezen rondkijken. Was erg leuk. Donderdag hebben we een scooter gehuurd om de chocolate hills te bekijken. Deze heuvels zijn 30 tot 50 meter hoog en er zijn er meer dan 1200. Zo bijzonder om te zien. Het was 3 uur rijden met de scooter dus best een tijd. Tussendoor reden we langs een plek waar we tarsieraapjes konden zien. Ze zaten niet in hokken ofzo maar omdat ze een territorium hebben zitten ze altijd op dezelfde plek. Die aapjes zijn zó lief. Zo groot als mijn hand met mega grote ogen hangen ze dan in de boom, ik wil er echt een mee naar huis nemen. We hebben er een stuk of tien gezien en toen zijn we weer verder gereden. De mensen in de Filipijnen zijn zo aardig trouwens, allemaal zwaaien en roepen als we langs rijden en alle kinderen komen naar ons toegerent om hoi te zeggen, echt leuk is dat. Na de chocolate hills zijn we opzoek gegaan naar een waterval. Een man had ons uitgelegd hoe we moesten rijden en was maar een uurtje rijden dus dat kon nog wel dachten we zo. Op een gegeven moment moesten we rechtsaf en op het begin was het nog een normale asfalt weg maar na een tijdje werd het steeds brokkeliger met stenen enzo en steeds onbewoonder. De grap was vooral dat de tank leeg was en we niet wisten wanneer er een benzinestation kwam. We hebben uiteindelijk een uur gereden op deze weg met onze lege tank en we hebben het gehaald tot het tankstation, best een wonder dacht ik zo. Toen moesten we nog een kwartiertje rijden naar de waterval. Hij was nogal moeilijk vindbaar, weer over zon slechte weg heen maar uiteindelijk hebben we hem gevonden. En wat was hij prachtig. Totaal uit het niets een 30 meter hoge waterval. We hebben er lekker onder gestaan. We waren de enige die daar waren, echt leuk. Hierna zijn we weer teruggereden naar het resort. Vrijdag hebben we lekker aan zee gelegen en gesnorkeld, verder niet veel bijzonders. Zaterdag hebben we twee andere watervallen bezocht. Ook prachtig. Bij de eerste was het best druk want je kon er ook zwemmen. Denk dat de waterval tien meter hoog was maar wel breder dan die andere. Hier hoorden we ook dat er pasgeleden een aardbeving is geweest waardoor alle watervallen minder groot en mooi zijn geworden. Maar wij vinden ze nog steeds mooi hoor haha. De tweede waterval vinden was ook weer erg lastig. Maar uiteindelijk hebben we hem gevonden. We stonden er alleen boven Zegmaar maar we wouden hem juist van onderen bekijken. Er woonde daar een man met zijn zoontje en hij wou ons er wel even heen begeleiden. Het was een hele klim. Super steil de bergen naar beneden en dat jochie deed het ook allemaal maar op z'n slippertjes terwijl ik er zon moeite mee had haha, erg frustrerend. In totaal was het wel een half uur lopen naar beneden, maar het was prachtig. 40 meter hoog en je kon er ook zwemmen.mWe zijn er niet zo lang geweest want het begon al donker te worden dus toen weer een half uur omhoog. We hebben die man wel wat geld gegeven ookal vroeg hij er niet naar, hij was ons erg dankbaar en gaf t geld meteen aan zijn zoontje. Heel erg lief. Het vrouwtje achter de receptie van t resort had ook nog een foutje gemaakt in haar bonnetje dus jerro heeft het zo geregeld dat we een nacht minder hebben hoeven te betalen. Zondag hebben we gesnorkeld en zijn we over de rotsen gewandeld en toen kwamen we ineens een slang tegen. Volgens Jer was ie dodelijk dus we hebben een paar foto's gemaakt en zijn toen weer snel doorgelopen. Ik heb toen we terugwaren even opgezocht wat voor slang het was en bleek dus een belcher zeeslag te zijn. Als je door hem gebeten wordt, tast het je maag en longen aan en leidt het uiteindelijk tot een langzame verstikking. Niet heel prettig dus. We hebben daarna ook nog geregeld dat onze tuktukman Chris (die van het vliegveld) ons maandag naar de pier zou brengen zodat we daar de boot kunnen nemen naar cebu. Vrijdag vliegen we vanaf cebu naar palawan. Dus maandag hebben we voor 6 euro in totaal het ticket gekocht voor de boot. De bootreis duurde 5 uur maar we hadden een bed dus dat was heel chill haha. Eenmaal aangekomen in cebu wist een taxi-chauffeur een mooi hotel in het centrum dus daar zitten we nu tot vrijdag. We zitten op de elfde verdieping, dus we hebben een prachtig uitzicht. Verder is er een mega winkelcentrum hier om de hoek dus daar spenderen we onze tijd nu. Ik zal proberen nog wat foto's te uploaden maar het duurt nogal lang. Hèhè dat was het weer voor vandaag, hoop dat jullie er doorheen komen.
Dikke kus van ons

• 22 April 2015 - 19:22

Paul Spekhorst:

dikke kus terug Mupke, mooi verslag erg leuk om te lezen

• 24 April 2015 - 00:01

Jacqueline:

Ha lieve Marla en Jerro, wat een avonturen maken jullie mee! Hartstikke leuk om zo te lezen, je schrijft heel leuk Marla! Dikke kus, mama

• 28 April 2015 - 09:37

Karen Spekhorst:

Jeeh Marla, wat een ries en wat hebben jullie al veel gezien. Lijkt net of ik een stukje mee kan reizen alhoewel dat zou wat zijn met drie in die tuk tuk.
    Veel groetjes, Karen

• 28 April 2015 - 10:41

Brian:

Wat leuk. Karen heeft me je verslag net laten lezen. Je reis lijkt mij een wonderlijke ervaring. Heel veel plezier ermee.